Tugasan Ke-2 Calon Protege Ke-2 MiaLiana.Com

Farah Waheda Wahid
30
Hu ha... Tiba masa untuk menyiapkan tugasan ke-2! Dan hari ni pun dateline kena submit tugasan ni kan? Kwang kwang kwang...agaknya calon protege yang lain dah siap dah tugasan... saya jugak yang masih terkedek2 di sini...Ekekekeke... Sorry Kak +Mia Liana/ Mia Liana & +Eraz Fadli / Eraz Fadli , hari ni baru berkesempatan nak menjengah siapkan tugasan ni.... Baiklah...let's roll the task out...

1. Masukkan Prestasi Blog Terkini

Alexa Ranking Terkini
(adehhh...segan...naik turun naik turun...hari tu dah cantik dah Traffic in MY 777 now dah jadi 914...sedey....)


Google PR
(Very Poor. The only thing yang bagus adalah PR1 adalah blog telah tersenarai di Carian Google... huwaaaa)

Follower Blog
(Jumlah follower Bubblynotes as of to-date adalah 899 followers)


Berat Blog


Jumlah Komen & Entry di Blog

Printscreen Keseluruhan Blog
(Umang ai...panjangnya...lol... baru 1st time buat la katakan... Oooo...macam ni gayanya... )


2. Nyatakan Kesudian Anda Untuk...

Belajar Bersungguh2
Ilmu x pernah habis, dan ilmu perlu dicari... Tak kisahlah apa jenis ilmu sekali pun dan saya adalah seorang yang sentiasa cuba mencari pengalaman baru dan juga ilmu2 baru untuk dipelajari kerana saya x mau 'stagnant' pada satu2 tahap sahaja tanpa sekarang development, x kira walau apa pun yang saya lakukan... dan setiap perkara yang saya minat, saya suka... of course saya akan focus pada satu2 perkara tu bila melakukannya... bukan untuk orang lain, tapi untuk kepuasan diri sendiri dan juga mungkin jika diberikan peluang boleh memberi panduan kepada mereka2 yang lain yang memerlukan? *_^

Belajar Secara Online
Ilmu tu ada di mana2... x kisah ler belajar secara nyata ker, secara online ker... Selagi bernama ilmu yang baik sudah tentunya saya terbuka jer untuk belajar secara online dan juga cara2 lain... Asalkan ilmu itu adalah sesuatu yang berguna...

Mencuba Sesuatu Yang Baru
X kira sama ada blogging ataupun dalam kehidupan sehari2... Saya memang seorang yang sentiasa mencari satu sudut atau perspective yang baru untuk diterokai...Nak kata adventurer sangat x adalah... Tapi saya sentiasa bersedia untuk mencuba sesuatu yang baru dalam kehidupan... Orang kata, life ni kalau "stagnant" jer... bosan... x der sesuatu yang baru dalam hidup ni bosan... same old same old...lama2 esok jadi lemau dan tepu... Dan bila kita x bersedia untuk mencuba sesuatu yang baru dalam hidup, esok2 kalau terjadi apa2 pada kita, kita x tau nak handle macam mana...

Update Blog Setiap Hari
Masa mula2 berblogging dulu, memang agak jarang saya update blog...however, since early 2012 saya dah mula rajin update blog setiap hari bila bilangan readers semakin bertambah dan comment2 dari kawan2 dah mula masuk... Ye lah... semakin ramai readers dan kawan, kita semakin seronok kan? I believe most bloggers macam tu... The spirit is there... ^_^ ... I started blogging with no comments and no readers... but I'm happy people started to read my blog and commenting on my blog now... Bersyukur sangat...bila dapat jumpa kawan2 yang sangat baik dan sporting di dunia blog... It takes time to build Bubblynotes sebenarnya... bukan hari ni buat blog dan 2-3 bulan kemudian dah beribu-riban followers dan readers... or mencanak naik traffic... So, on the issue kesudian untuk update blog setiap hari tu...buat masa sekarang momentum saya belum ada masalah lagi... kecuali atau melainkan atas sebab2 atau faktor2 kesihatan atau kekangan masa yang tidak dapat dielakkan... 

Update Blog Secara Mobile
Honestly, saya cuma update blog secara mobile apabila saya tidak berada di rumah ataupun di pejabat... Bagi saya, update blog secara mobile ni adalah salah satu cara untuk kita update blog bila kita di luar kebiasaan dan ada keperluan untuk blog secara mobile... Ini terjadi bila saya outing ler... Tapi jarang2 sekali... Contohnya: semasa percutian ke Hatyai dan juga Simila Beach, Thailand last year... saya update blog secara mobile... Dan mungkin akan datang bila saya bercuti lagi sekali, abroad (sebab bila luar negara ni malas nak bawak lappy kan?) saya akan update blog secara mobile lagi... *_^... Mana boleh tinggal blog lama2...rasa pelik sikit... 

Bertukar Kepada Domain Sendiri
Melalui pengalaman semasa menjadi Event Organizer/Manager dulu, nak handle domain sendiri ni bukan mudah... *_^... salah satunya maintenance... hik hik hik... pada masa tu, domain tu diuruskan melalui Joomla surface... Ha terkail2 engko nak handle... nak tukar layout dah amik masa sekian2...nak setting sana sini, nak update... phewww...berpeluh jugaklah...Tapi saya faham, bagi blogging x perlu tu semua pun x apa... tukar domain dan masih menggunakan platform blogger pun boleh... In Shaa Allah... one of these days... mungkin Bubblynotes akan bertukar kepada bubblynotes.com? Who knows kan? (sebenarnya perancangan tu ada, tapi masih belum dilaksanakan)

Jujur & Boleh Berikan Komitmen Sepenuhnya
Tiada masalah untuk jujur dan dalam memberikan komitmen. Ha, ni tapi nak jujur jugak ni dalam part komitmen ni... Rasanya Kak +Mia Liana dan +Eraz Fadli pun tentu faham tentang kerjaya satu2 blogger tu kan? Yang tu tak perlu dipertikaikan... Sekiranya komitmen yang dituntut adalah sewaktu waktu bekerja... In Shaa Allah, sekiranya ada ruang akan cuba dipenuhi, tapi kalau x ada, x boleh nak janji lah kan? Tapi di luar waktu bekerja, In Shaa Allah... boleh diusahakan jika tiada sebarang masalah yang datang...atau komitmen lain yang memerlukan perhatian... Dan dalam berbadan dua buat masa sekarang ni, setakat ni Alhamdulillah tiada sebarang halangan untuk memenuhi komitmen terbabit sekiranya diperlukan...cumanya... masa akan datang tu, kita tak tau lah kan apa yang akan jadi atau datang... (heee...cakap biar berlapik dan eloklah kalau x berjanji manis, nanti takut2 kalau kecewa pulak kan? nanti karang orang ingat...wahhh...masa jadi calon, bukan main janji bagai, bila dah jadi (kalau ada rezeki).... hampehhh...tak mo la macam tu kan?)

Terima Teguran Yang Membina
Dalam hidup ni kalau nak berjaya, kena bersedia untuk menerima teguran dari semua pihak... Kalau x boleh nak terima teguran atau nasihat, sampai bila2 kita akan berada di takuk tu... Bagi saya, setiap teguran itu adalah sangat berharga, kritikan juga sangat berharga...Sekurang2nya dapat membantu kita memperbaiki diri kita dan juga muhasabah diri kita untuk menjadi ke arah yang lebih baik dari semalam...To become and to be a better person...

3. Nyatakan Serba Sedikit Tentang Anda Berblog

Kekerapan Update Entry
Momentum Cik Puan Bubbly ni dalam update entry, rasanya ramai yang dah perasan... ada hari2 sekurang2nya 2 entry yang muncul, ada hari2 3 entry yang muncul dan ada hari2 sampai 5 entry yang muncul. Jadi secara kesimpulannya, kekerapan update entry tu boleh di-conclude-kan sebagai kerap... ^_^

Waktu Yang Diluang untuk Online
Sebenarnya untuk jadi seorang blogger, seorang pekerja, seorang pasangan, seorang anak, seorang bakal ibu... time management adalah asas yang sangat penting bagi saya... sebab dengan time management yang betul...In Shaa Allah, apa saja yang datang dalam hidup, kita boleh handle... Sebenarnya dalam hidup x ada istilah susah kalau kita kena pada caranya... Susah hanyalah sekiranya kita yang buat atau sentiasa fikirkan susah... Jadi, sejujurnya... untuk sediakan entry, kebiasaanya saya akan online pada waktu malam di antara pukul 10 malam - 12 pagi (dalam 2 jam) dan entry2 tersebut adalah entry untuk keesokan harinya... ada kalanya terlajak jugak..sampai ke 1-2  pagi...muahahahha...sebab bukan sekadar blog... social networking lain juga turut termasuk... saya aktif di waktu malam... esok pagi nak bangun pukul 5...memang liat sikit ler gamaknya...tapi saya lawan juga... *_^... Dan untuk blogwalking pula kebiasaanya saya gunakan interval hour dalam 5-10 minute di office bila tugasan pejabat dah selesai ataupun selalunya blogwalking time lunch hour... *_^ waktu sejam itu... 

Suka Balas Komen Entry di Blog atau Tidak?
Honestly, dulu memang agak rajin untuk balas komen entry di blog... tapi sejak last quarter of last year (2012)...momentum tu dah mula menurun dan sekarang ni komen2 di entry saya baca satu persatu dan sekiranya ada persoalan yang perlu dijawab atau dibalas... kebiasaannya saya akan membalas komen tersebut dengan membalas jejak di blog mereka atau chat di G+ sekiranya berkesempatan... Macam mana pun interaction tu, saya akan cuba keep up walaupun tidak membalas... Bukan tidak suka membalas...kadang2 kekangan masa...jadi alang2 blogwalking... balas sekali la komen mereka di comment box mereka pula... ^_^

Suka Menggunakan Notebook, Komputer Desktop, Handphone atau Tab?
Dalam berblogging, saya sejujurnya lebih gemar dan paling gemar menggunakan notebook... Notebook adalah sahabat saya yang sangat akrab...ekekekeke... Walaupun ada smartphone or iPad... notebook tetap menjadi pilihan hati saya untuk berblog... kecepatan serta ketangkasan tu penting dan saya rasakan lebih mudah berblogging melalui notebook...ianya mobile dan lengkap... keyboard typing lebih mudah dari touch screen typing... walaupun iPad tu boleh jer kan nak beli external keyboard kan? *_^... Komputer desktop pula, hanya apabila berada di office... 

4. Nyatakan 5 Blog Idola Anda

Muahahaha...Kak +Mia Liana dan +Eraz Fadli ni memang bagi soklan cepu mas betul la... wakakaka... mana pernah ai confess siapa idols ai dalam dunia blogging ni...ekekekeke.... ai senyap2 jer suka perhati dan baca blog mereka2 yang hebat ni... Ok ler... sebab nyatakan 5 jer kan walaupun banyak lagi yang saya suka kan...kita list out-kan 5 jer la.... dan honestly... takder siapa yang lebih dan takder siapa yang kurang...


5. Nyatakan Konsep Blog Yang Anda Idamkan

Sebenarnya, Bubblynotes ni x pernah berkonsep dari awal sampai sekarang...wakakaka...maksudnya konsep yang specific... sebab dah namanya pun bubblynotes dan tagline Bubbly sebenarnya... all junkies of mine... tapi if really you ask me about it... konsep blog yang saya idamkan adalah... "I Want My Blog To Give You Something" bukan sekadar blog kosong... maksudnya... Informative... tapi bukanlah informative dari segi sudut berita2 tabloid or semasa... informative dari segi sudut pengalaman hidup, perspective saya dan apa yang saya tau.... At least, bila orang datang sini, they gain something... some knowledge... not crappios... dan lagi satu...dalam konsep informative tu kita selitkan friendly & nice! *_^

6. Nyatakan Harapan & Masa Depan Blog Anda

Hurmmm... ni kira cam confess wish la ni kan? Bagi seorang part-time blogger seperti saya, yang berblog kerana minat/passion dalam dunia penulisan... harapan saya pada Bubblynotes adalah supaya Bubblynotes diberikan ruang dan tempat di hati readers... Siapa yang x nak blog mereka berjaya kan? dan pada masa akan datang...semoga Bubblynotes lebih berjaya dari sekarang... In Shaa Allah... Saya mahu Bubblynotes terus hidup sebolehnya...dan siapa tahu one fine day... anak saya pula (sekiranya ada rezeki In Shaa Allah) akan meneruskan apa yang saya lakukan... well, honestly, saya akan galakkan...entah2 kalau ada rezeki...Bubblynotes akan di-inherit pada beliau... *_^ ... Dan saya mahu Bubblynotes dikenali dengan label yang baik bukan sebaiknya... Sebagai blogger, we are the embassy of our own brand name and I hope that saya boleh carry that brand name dengan sebaiknya... tanpa mengaibkan mana2 pihak dan juga diri sendiri... 

*Phewww... Selesai akhirnya... Buat Kak +Mia Liana  dan +Eraz Fadli ... inilah yang telah saya laksanakan semoga dapat memenuhi kehendak tugasan yang telah diberikan dan supaya jawapan2 yang diberikan dapat memuaskan hati kedua2 pihak ye...Maaf di atas segala kekurangan dalam menyempurnakan tugasan ini...

*Buat lagi 2 calon protege... all the best of luck to both of you... Tak kira siapa pun di antara kita yang terpilih untuk menjadi Protege Ke-2 kak +Mia Liana, jangan pernah berhenti belajar dan gunakan peluang tersebut dengan sebaiknya... jangan sia-siakan... *_^

Till then, cheerios....

Post a Comment

30Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. wahhh.. rajinnya Farah.. hu3.. ni sape2 pun bole join ke?

    ReplyDelete
  2. pnjg nye, hoho.. paly wat simple2 jer, last minit buat.. gud luck ^_^

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum farah...gud luck yer...:)

    ReplyDelete
  4. all the best. tough jgk cbaran ni. hehe

    ReplyDelete
  5. wah panjang betul entri ni ye....hehe...apa2 pun semoga berjaya.....

    ReplyDelete
  6. tugasan... akak pun sdg siapkan tugasan gak. tahniah... dh brbadan 2. Cabaran dan dugaan buat isteri, ibu, pkerja & blogger. Tahniah, teruskan. Semangat Farah, semangat juga utk akak berblogging walau sesibuk mana sekalipun

    ReplyDelete
  7. terbaik jawapannya.. semoga berjaya..

    ReplyDelete
  8. Terbaikk... Good luck kak farah... Kak farah the best... Trus kn menulis sy nk bca.. Hehe..

    ReplyDelete
  9. Wah tahniah diucapkan, semoga lebih maju masa akan datang :)

    Blog3Dalam1
    http://blog3dalam1.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. perghhh memang mantap la farah

    ReplyDelete
  11. mg berjayalah hendaknya..panjang lebo entrynya

    ReplyDelete
  12. wow. alia dah baca sampai habes. walau macam mana pun, blog kak farah memang best, gudluck then^^

    ReplyDelete
  13. Good luck Farah. Best blog Farah ni - macam-macam ado.

    ReplyDelete
  14. wah mantap jawapan hihi boleh siap satu tesis ni

    ReplyDelete
  15. eh lupa plak all the best for u!!!

    ReplyDelete
  16. wahhh terbaekk lah akak ;) Good luck n all the best my lovely sis ^____^

    ReplyDelete
  17. untung akak ada mentor dlm blogging :)

    ReplyDelete
  18. rajinnye la hai jawab soalan pjg2 gini.. kalo deqla x terbuat kot..huhu...

    ReplyDelete
  19. Dah mcm mentor lak...de protege

    ReplyDelete
  20. Ni dah kira soalan BM dalam SPM ni Farah padat, panjang dan tepat.... banyak markah ni hehe

    ReplyDelete
  21. memang cantik la entri kak Farah.. wish you all the best! :)

    ReplyDelete
  22. satu entri yang menarik.. berkali-kali datang baca.. ;D

    ReplyDelete
  23. Tahniah...Anda telah berjaya! Good luck ye...

    ReplyDelete
  24. tahniah farah sebab berjaya terpilih :) memang terbaik...

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !